יום שני, 4 בפברואר 2008

הבלק-הוק

אלכס קוגן


זה ציפור? זה מטוס? מה זה בכלל? בלק-הוק: ת.ז.
  • אורך: 15.26 מ'
  • גובה: 5.13 מ'
  • קוטר רוטור ראשי: 16.23 מ'
  • משקל ריק: 5,700 ק"ג
  • משקל מירבי: 10,000 ק"ג
  • מהירות מירבית: 360 קמ"ש
  • טווח מירבי: 1,360 ק"מ

מגוזל לעוף דורס, או: פיתוחו של הבלק-הוק

מסוק הבלק-הוק יועד להחליף את ה-UH-1 "יואי" ולהיות מסוק הסער העיקרי של צבא ארה"ב, שפיתוחו התחיל בראשית שנות ה-70. לאחר מלחמת וייטנאם הוציא צבא ארה"ב מכרז למסוק תובלה טקטי, בו זכתה חברת סיקורסקי האמריקאית. טיסת הבכורה של הבלק-הוק נערכה בשנת 1974 וב-1979 הוא כבר נכנס לשירות מלא בצבא ארה"ב. במקביל החלו פיתוחם של דגמים נוספים לטובת יחידות מיוחדות, שימושים ימיים ועוד. לבלק-הוק קיבולת של 14 לוחמים על ציודם בתצורת כיסאות, ובתצורה חלקה ניתן להכיל אפילו יותר. בזכות תא המטען שלו יכול הבלק-הוק לשמש גם כאמבולנס מעופף.

לא זן נדיר אבל ציפור משונה: תכונותיו של הבלק-הוק

לבלק-הוק כושר שרידות מרשים, הכולל כני נחיתה ומושבי טייסים סופגי אנרגיה, תמוכות המונעות את חדירת המנוע והרוטור אל תא הנוסעים לאחר התרסקות ומערכת הזנת-דלק כפולה. גוף המסוק מתוכנן למנוע התפשטות שריפה לאחר התרסקות, שסתומים מיוחדים אוטמים את מערכת הדלק למניעת שריפה. כמו כן, המסוק מתוכנן לעמוד בעומסי התרסקות של עד 20 ג'י, בין השאר בזכות גלגל הזנב, המסוגל לספוג אנרגיה רבה בזמן התרסקות. המסוק מותאם לטיסת מכשירים מלאה ולכן מותקנות בו מערכת ניווט דופלר, טייס אוטומטי, מד-גובה מכ"מי ומערכות קשר מתאימות.

עושים עליה: הבלק-הוק בחיל האוויר הישראלי

בארץ משרתים 3 סוגי ינשופים במגוון משימות תובלה, חילוץ והצלה. הבלק הוק הגיע לראשונה לארץ ב-1983 בטיסה ישירה עם מספר תדלוקים באוויר. את המסוק בחן צוות של טייסי ניסוי שהמליץ, לאחר כ-61 גיחות, לרכוש את המסוק. בשל בעיות תקציביות, עשרת המסוקים הראשונים הגיעו רק בשנת 1994 - עשור לאחר קבלת ההחלטה להעלותם ארצה. המסוקים הגיעו מעודפי צבא אמריקאים ולכן היו מעט "עייפים" – כ-2000 שעות טיסה, ולכן שודרגו על-ידי התעשייה האווירית.
בשנת 1997 הזמין חיל האוויר 15 מסוקים משודרגים ישירות מחברת סיקורסקי וב-1999 החל בתוכנית השבחה שבמהלכה צוידו חלק מהמסוקים החדשים בצינור לתדלוק אווירי ובמיכלי דלק נתיקים עיליים, המאפשרים גישה נוחה לתא המטען ושימוש במקלעים. בשנת 2000 נחתמה עם סיקורסקי עסקה נוספת שכללה 24 מסוקים משודרגים (לימה).

הוא משלנו: הבלק-הוק מתאקלם

הינשוף משרת בארץ בשתי טייסות: "124 - החרב המתהפכת" ו-"123 - ציפורי המדבר". הטייסות מפעילות את המסוק למשימות סער, חילוץ והצלה (טייסת 123 זכתה בצל"ש יחידתי על תפקודה במלחמת לבנון השנייה). חיל האוויר מפעיל 3 דגמים של הינשוף:

ינשוף-1

ב-1994 נקלטו מסוקי UH-60A מעודפי חיל האוויר האמריקאי. בצה"ל מסוקים אלו נקראים ינשוף-1. חיל האוויר פועל במהלך השנים להתאים ככל הניתן את מפרט ה-UH-60A לנתוני ה-UH-60L שנרכשו מאוחר יותר ולשדרג את כל הינשופים במערכות ייעודיות על פי דרישות חיל האוויר.

ינשוף-2

ב-1998 נקלטו מסוקי UH-60L שנרכשו ישירות מסיקורסקי ונקראו ינשוף-2. מסוקי ה-UH-60L מצויידים במנועים בעלי הספק הגבוה ב-24% מאשר מנועי הינשוף-1, מערכות אוויוניקה שונות מאלו שהיו בדגמים הקודמים וכן שיפורים פנימיים, יכולת תדלוק אווירי, נשיאת מיכלי דלק נתיקים או טילי נ"ט. חמישה-עשר ממסוקי הינשוף-2 עברו השבחה במסגרת פרוייקט "ינשוף משופר" שהחל בשנת 1999.

ינשוף-3

בשנת 2000 נחתמה עסקת רכש נוספת בין חיל האוויר וחברת סיקורסקי. המסוקים, מדגם UH-60L הגיעו לארץ ביולי-אוגוסט 2002 ונקראו ינשוף-3. במהלך טקס קליטת המסוקים, שהתקיים בבסיס חיל-האוויר בחצרים, נפתחה מחדש "טייסת ציפורי המדבר". מסוקי הינשוף-3 מאפשרים התקנה של מיכלי דלק נתיקים עיליים, וצבועים בצבעי הסוואה מדבריים, בניגוד לדגמי ינשוף-1 וינשוף-2, הצבועים אפור.

אלכס קוגן (סמסטר 1)


מקורות

  • En.wikipedia.org
  • idf.org.il
  • flickr.com/photos/jamesdale10

אין תגובות: