יום חמישי, 21 בפברואר 2008

באוויר העולם

ולדימיר קרפ


כמשתמע משם המדור, הוא נועד לסקור את ההתרחשויות האחרונות בתחום התעופה העולמית. אז מה היה לנו מאז הגיליון הקודם?


סוס העבודה המתוכנן של חיל האוויר של ארה"ב, ושל מדינות רבות אחרות, ה-F-35, חזר בדצמבר לבצע טיסות ניסוי, לאחר שקורקע במשך 8 חודשים בעקבות בעיה חמורה במערכת בקרת ההגאים החשמלית החדשנית שלו באחת הטיסות.
F-35
המטוס, שהפיתוח שלו מנוהל ע"י חברת לוקהיד-מארטין, נועד להחליף את ה F-16 בצבאות ארה"ב ומדינות רבות אחרות, ואפילו בצה"ל מעוניינים לרכוש אותו בשביל חיל האוויר הישראלי.
המטוס ייוצר בשלוש גרסאות:
הגרסה הבסיסית, ה-F-35A בשביל חיל האוויר האמריקאי ומרבית החילות הזרים;
גרסת המראה/נחיתה אנכית, ה-F-35B, אשר עוד לפני טיסת הניסוי שלו הספיק לככב בסרט "מת לחיות" האחרון, גרסה זו נועדה לשמש את חיל הנחתים האמריקאי ואת הצי המלכותי הבריטי;
והגרסה הימית עבור צי ארה"ב, ה-F-35C, לה התאמות ספציפיות לפעולה מנושאות מטוסים – שטח כנף גדול יותר, חיזוקי מבנה ועוד.
בין שלושת הגרסאות תהיה תאימות מקסימאלית בחלקים ומערכות, ע"מ להוזיל עלויות.
למטוס תכונות חמקנות מוגברות ביחס למטוסים אותם הוא נועד להחליף, ומערכות אלקטרוניות וחיישנים מתקדמים.
המטוסים צפויים להיכנס לשירות מבצעי החל משנת 2012 (בדגם C).

נקודת העניין הישראלית במטוס, מעבר לאפשרויות הרכישה של חיל האוויר היא בקסדה החדשנית המיוצרת עבורו ע"י חברת Vision Systems, חברת בת של אלביט. הקסדה מאפשרת כיוון כלי הנשק ע"י הטייס במבט, מציגה את כל נתוני הטיסה הדרושים לו וכמו כן יכולה להציג תמונה מלאכותית של הקרקע הנמצאת אפילו מתחת למטוס, בעזרת חיישנים אופטיים.

בינתיים, האח הגדול של ה-F-35, ה-F-22, קיבל סטאטוס של כשירות מבצעית מלאה בחיל האוויר האמריקאי, עם השלמת ציודה והכשרתה של טייסת שלמה של מטוסים אלה.
ה-F-22 הוא מטוס הקרב המוביל של האמריקאים, עם תכונות חמקנות, מכ"מ מתקדם, שיוט על-קולי ללא שימוש במבער, יכולות תמרון גבוהות ועוד. הוא אמור להקנות לאמריקאים עליונות אווירית בכל סכסוך בעשורים הקרובים.
זוג מטוסי F-22
מטוס נוסף שמתחיל לראות שירות מבצעי, אם כי מצומצם בשלב זה, הוא ה-V-22, מטוס התובלה הממריא אנכית ועובר לטיסה אופקית כמטוס רגיל. פיתוח המטוס אשר התחיל ב 1986, היה ארוך ובעייתי, עם מספר תאונות קטלניות שעיכבו את כניסתו לשרות ויצרו לו מוניטין שלילי. אם זאת, מדובר בכלי שנותן יכולות חדשות – טווח ומהירות מוגדלים יחסית למסוקים וללא צורך במסלולי נחיתה ארוכים הנדרשים למטוסי תובלה קונבנציונאליים.
V-22 - מטוס תובלה הממריא אנכית

בדצמבר האחרון טייסת של מטוסים אלה הוצבה בעיראק, ובינתיים ממלאים המטוסים תפקידים לוגיסטיים בלבד, ולא משמשים לתובלת סער, התפקיד השני המיועד לכלי זה. הפריסה הזאת תוכל להראות הרבה על היתכנות של תכן כלי טייס מסוג זה ושימושיותם.

בתחום התעופה האזרחית,
חברת צסנה הודיעה שהיא תייצר גרסה מדגם ה-172 הפופולארי שלה, המצוידת במנוע דיזל תעופתי מתוצרת חברת Thielert Aircraft הגרמנית. הדגם החדש יעלה קצת יותר ממקבילו המונע בבנזין, אך ייהנה מהיתרונות המובנים של מנועי הדיזל – עלויות דלק מופחתות, דרישות תחזוקה נמוכות יותר ואמינות גבוהה.


תמונות

אין תגובות: