יום ראשון, 8 בפברואר 2009

משוגעים לדבר

אלכס ז'יליצקי

זוכרים את גיבורי הקולנוע שמצליחים לבלום מטוס במטרים האחרונים של המסלול ולהציל את מאות הנוסעים? תאמינו או לא, יש טייסים שמתמודדים עם אתגרים דומים באופן קבוע: חמישה שדות תעופה שאינם מומלצים לבעלי לב חלש...

חשבתם לנחות במסלול שמוקף בהרים ומדרונות המובילים לים? ניסיתם להנחית בואינג 747 על מסלול של 2,300 מטר? דמיינתם נחיתה במעלה מדרון בשיפוע 18.5 מעלות? בשדות התעופה הבאים, לא תהיה לכם ברירה אחרת.

איראוסקין, סאבא

סאבא הוא אי געשי קטנטן בקריביים, אחד מאיי האנטילים ההולנדים. אוכלוסיית האי מוערכת בכ-1,400 איש, ושדה התעופה שלו נחשב לאחד המסוכנים בעולם.

396 מטרים, זהו כל אורכו של המסלול מקצה אחד למשנהו, מספיק בערך למטוס קטן ממוצע. הקאטץ' טמון בכך שהשדה מוקף במכשולים טבעיים שאינם מיטיבים בדרך כלל עם מטוסים: רוח צדדית חזקה עלולה להביא להתרסקות על ההרים מצד אחד, או נפילה לים מן הצד השני. המראה לא מוצלחת או נחיתה מהירה מדי? נתראה במצולות.

אמצעי הבטיחות היחיד בשדה הוא כבאית בודדת, כאשר המגדל משמש לייעוץ אך לא לפיקוח טיסה. אל תשכחו לתדלק לטיסת החזור כי השדה לא מספק שרותי תדלוק, ולא – אין בו דיוטי פרי.

הנסיכה ג'וליאנה, סנט מארטן

עדיין באנטילים ההולנדים, נמל התעופה הבינלאומי ע"ש הנסיכה ג'וליאנה, הוא המשמש את האי סנט מארטן, שחציו השני שייך לצרפת. התיירות היא התעשייה המרכזית באי ותיירים רבים, הולנדים וצרפתים כאחד, פוקדים את האי מדי שנה. הבאתם של תיירים מעבר לאוקיאנוס דורשת בדרך כלל מטוס גדול וכבד, ובמקרים רבים נוחתים בשדה מטוסי בואינג 747 או איירבאס A340.

הבעיה? אורך המסלול הוא 2,349 מטרים בלבד (קצר יותר ממסלול התעופה במגידו, להמחשה) והמטוסים נאלצים לגשת לנחיתה בגבהים נמוכים במיוחד, בדרך כלל כ-15 מטרים מעל ראשם של התיירים הרוחצים בחוף הצמוד לשדה. המטוסים מגיעים בגובה כה נמוך, עד כי תמונות שפורסמו מנחיתות מטוסים בשדה, נחשדו בתחילה כמפוברקות.

בשנים האחרונות עבר השדה שדרוג שכלל בניית טרמינל ומגדל פיקוח חדשים, וכן הוספת אזור בטיחות באורך 150 מטרים בקצות המסלול. למרות אורך המסלול והפעילות הרציפה בשדה, טרם נרשמו בו תאונות ומקרים חריגים.

בארה, סקוטלנד

האי בארה ממוקם ממערב לסקוטלנד ה"יבשתית" והוא הדרומי באיי ההברדים החיצוניים. חופי האי משמשים לרחצה, ספורט ימי וגם לשדה התעופה המקומי. כן, שדה התעופה המקומי. בחוף.

השדה הוא היחיד בעולם שמשתמש בחוף כמסלול נחיתה סדיר, המקשר את האי לאיים השכנים ולגלזגו הבירה. שעות הפעילות של השדה משתנות באופן דינמי, מכיוון שהוא נשטף מדי יום ביומו בעת הגאות.

קורשבל, צרפת

אתר הסקי קורשבל, באלפים הצרפתיים, שייך ל"שלושת העמקים" – אזור הסקי המקושר הגדול בעולם. האתר תוכנן בימי מלחמת העולם השנייה על-ידי משטר וישי ונפתח ב-1946. עד לאחרונה כלל האתר מסלול לקפיצות סקי, אך זה נסגר מטעמי בטיחות.

בניגוד למסלול הקפיצות, שדה התעופה בקורשבל עודנו פעיל. באורך 525 מטרים, גם הוא כלול ברשימת המסלולים הקצרים בעולם, אלא שבנוסף על אורכו – הוא סלול על מדרון בשיפוע של 18.5 מעלות. הנחיתה מתבצעת במעלה המדרון להאטת המטוס, וההמראה היא בכיוון המורד, לצבירת מהירות מספקת.

סנט ברתלמי

סנט ברתלמי, אי נוסף בקריביים, שייך למחוז האינדים המערביים הצרפתים. בדומה למרבית האיים באזור, גם סנט ברתלמי מתבסס על תיירות ומתאפיין בנוכחותם של בני המעמד הגבוה, הבאים לנפוש ולהנות ממסעדות הגורמה שבאי.

שדה התעופה של האי משמש לטיסות מהאיים הסמוכים. ייחודו של השדה בכך שקצהו האחד נמצא בתחתיתו של מדרון מתון, וקצהו השני נושק לים. בשל המעבר מעל למדרון, מטוסים הנוחתים בשדה נאלצים לגשת למסלול בזווית חדה במיוחד, ובזמן ההמראה חולפים ממש מעל לראשי הנופשים בים.

לצפיה נוספת...

  1. http://www.youtube.com/watch?v=kIuS4qx9WE4
  2. http://www.youtube.com/watch?v=cZJm3ezzWOQ
  3. http://www.youtube.com/watch?v=STqmbc8k9rU
  4. http://www.youtube.com/watch?v=uNFNFZq2BFY
  5. http://www.youtube.com/watch?v=sFhvnUr-VSk

אין תגובות: